highlight of yesterday

Igår på morgonen åkte vi mot Jakobstad (i detta fall betyder "vi" Antta, jag och pappa). Där väntade först en prolog på stakmaskin och sedan en 6 kilometer lång klassisk rullskidtävling i Jeppis Summer Ski. Jag tävlade i damklassen, och vi var mellan 10 och 15 deltagare.

Prologen var sådan att det fanns fyra parstakningsmaskiner framställda på scenen i skolparken. Där skulle vi alltså tävla. Framför publik. Wow. Aja, vi var uppdelade i olika heat och skulle staka en kilometer. Jag började lite hårt, men hittade rätt snabbt en bra rytm. Det var helt sjukt tungt, mycket tyngre än jag tänkt mig och än det ser ut, och svetten bara rann. Det var ju ändå 25 grader varmt, stekande sol och ingen vind. Well, jag tog faktiskt hem segern från prologen, vilket var både överraskande och superkul!

Några timmar efter det var det dags för den längre parstakningen. Vi skidade runt Optimabyggnaden i Jakobstad, 5 varv för damerna och 8 varv för herrarna. Det var så gott som helt platt, så det blev bara parstakning. Direkt i början ryckte Andrea iväg och fick en lucka till oss andra. Hon höll den luckan ända in i mål och tog hem segern.
Aja, min andning fungerade faktiskt rätt bra. Den blev lite tung och pipig på tredje varvet då jag fått dra ensam två varv, men just då kom två åkare (Fanny och Heli Heiskanen) ikapp mig så jag fick draghjälp. Utan dem skulle jag nog inte fått andningen att funka ens nära lika bra. På sista varvet ökade vi farten, och sen spurtade jag mig till en andra plats. SÅ NÖJD.

En annorlunda och mycket rolig tävling om ni frågar mig, och det har vi ju Ski Team Mäenpää att tacka för. Det var mycket publik också, och det är ju alltid kul! Tack alla som hejade och peppade, det behövdes.

Efter mitt lopp och prisutdelningen åkte vi hem till Kronoby för att se en halvlek av Valtteris match. Direkt efter det bar det av till Jakobstad där vi var publik på matchen Jaro - KPV. Kvällen spenderade jag också i Jakobstad.

Kvällens höjdpunkt var helt klart mat på Friends and Brgrs. Sååå gott. Perfekt sällskap hade jag också.

För tillfället sitter jag i bussen påväg upp till Torneå med fotbollslaget. Tänkte sova lite, kanske läsa och lyssna på musik. Sounds good to me. Ha en bra dag!

Kommentera här: