bättre dag

Idag var en bättre dag för min del. Jag taggade till redan på morgonlänken, och höll kvar den känslan ända till mållinjen. Idag skidade vi 10 kilometer skate, tre varv runt den knappa 3,3 kilometer långa banan. Jag har som sagt väldigt svårt att tro på mig själv när det gäller skate, men fick på något sätt den känslan och de tankarna att nästan försvinna helt innan loppet.

Min taktik var att hålla farten lite under max under första varvet, skida andra varvet med maxfart och ta mig igenom tredje varvet. Varv ett och två gick rätt smärtfritt, det kändes faktiskt nästan bra. Tekniken flöt på helt okej, och backarna kämpade jag mig igenom. Dock kom mjölksyran och krampen i smalbenen krypande under andra varvet, så det fick jag kämpa med under hela sista varvet. Underlaget var skarpt och nerförsbackarna rätt svåra, vilket kan vara en av orsakerna till de krampande smalbenen. Jag blev tvungen att ta några stavtag på tredje varvet, men annars gick det helt okej det också. 

Jag slutade på en 36:e plats (av typ 100?) bland Finlands bästa damer. Jag är nöjd med mitt lopp, och nu har jag dessutom säsongens första 10 kilometerslopp avklarat. Nu vet jag ungefär hur mycket jag klarar och hurudan fart jag orkar hålla. Detta veckoslut har hittills varit både lärorikt och givande. Nu ser jag verkligen framemot stafetten i morgon, där jag startar på 5 kilometer klassiskt, medan Eve och Jennie skidar varsin femma skate. Vårt lag är ungt men tufft, vi kommer vara hårda i morgon, det vet jag! 

Kände för att mixa tre idrotter på en bild innan vår kvällslänk, bara för att jag kan. Saknar verkligen fotbollen och gymnastiken just nu. Synd att jag inte tänkte på att ta med mig fotbollsskorna hit.

Ikväll har jag varit runt spåret inför morgondagen tillsammans med pappa. Det kändes i kroppen, och framförallt i benen, att jag har en tia bakom mig, men helt utpumpad på krafter var jag ändå inte. Jag känner att jag fortfarande har mera att ge, och den känslan gillar jag!  

Nu ska vi snart äta kvällsmål, och sen väntar den välbehövliga sömnen. Jag vet med all säkerhet att jag kommer sova som en stock. Ha en bra kväll! ❤️

Kommentera här: