skidsäsongen 2015-2016

Nu är skidsäsongen slut för denna gång. Säsongen har varit tuff och fört med sig både tårar, besvikelser och glädjestunder. En stor del av denna säsong gick åt till förkylningar och sjukdomar för min del, vilket är en stor orsak till att allt inte gått som planerat. Jag hade problem med vristen på grund av en skada från fotbollen i början av skolåret och sprang inte ett steg under i stort sett hela hösten. Den delen av träningen skötte jag i simbassängen, på cykeln och på rullskidorna så bra jag kunde. När vristen repat sig kunde jag lätt börja springa och sen kom snön så då blev det skidträning istället. Mot jul blev jag sjuk och efter det har jag i princip varit frisk en vecka, tävlat, blivit sjuk igen och vilat en vecka, tränat några dagar och tävlat, och blivit sjuk igen. Sån har min vinter varit denna gång. Har knappt haft en enda hel träningsvecka efter jul, inte alltför lätt. 
 
FM-tävlingarna i Vörå gick nog inte riktigt som jag väntat mig. Att jag lyckades ta mig till final i skatesprinten och dessutom skida mig till en bronsmedalj där var verkligen en härlig överraskning. Klassiska tian gick dock inte alls som jag ville. 
 
Höjdpunkten denna säsong var helt klart Nordiska Mästerskapen i Otepää, Estland, där jag fick representera Finland tillsammans med bästa människorna. Vi hade verkligen sjukt kul de dagarna. Jag nådde dessutom vinterns andra mål genom en helt underbar bronsmedalj i klassiska femman. DET var en helt obeskrivligt fantastisk känsla efter de jobbiga tävlingarna innan. Att sedan fixa bronset i stafetten var en bonus. En stor sådan. Såååååå bra resa.
Dessa tjejer, assåååå ni e sååå bra. 
 
Efter NM blev jag sjuk igen och kunde inte träna ordentligt på över en vecka. Därefter fortsatte tävlingssäsongen med FM-tävlingar i Rovaniemi, Valkeakoski och Taivalkoski. I Rovaniemi var jag fortfarande sjuk, men skidade FM-stafett ändå med Fanny och Eve. Det var dock helt värt det, för VI TOG HEM GULDET!!
I Valkeakoski och Taivalkoski följde besvikelse efter besvikelse med tårar och jobbiga tävlingsdagar. Sista tävlingen i Ruka lyckades bra, och det kändes skönt att avsluta säsongen så.
.
 
Från denna säsong har jag tagit med mig många bra och lärorika erfarenheter, fått uppleva underbara tävlingar och resor och varit med om både mot- och framgångar. Jag har alltid haft min familj, pojkvän och mina vänner vid min sida när det varit jobbigt och pappa har varit mitt stöd genom allt, som han alltid är. Han har varit med på varje tävling, och hjälpt mig så mycket han kunnat. He's gold. Han har en stor del i min framgång, det måste nämnas här. 
 
Sen vill jag också tacka mina två sponsorer, Odlo och Atomic, för ett fint samarbete och för skidor och kläder. Tusen tack till er!
 
Nu ska jag ta det lugnt, spela fotboll och göra en massa annat skoj, för att sen skärpa fokusen och träna inför nästa säsong. Målen är höga, träningsmotivationen likaså. Jag hoppas på att få vara frisk nästa vinter och höst, för att ta mig dit jag vill. 
1 Anonym:

skriven

Det var Rovaniemi var du hade stafett-FM inte Kemi 🌚

2 Emma:

skriven

I vilket lag ska du spela fotboll i sommar? :) Jättebra blogg!

Svar: Jag ska spela med TUS B-flickor i division 1 :)
Emmi

Kommentera här: