parsprint med bästa

Idag skidade jag skate parsprint med bästa Fanny i Taivalkoski senior FM. Tävlingarna för två veckor sen gick ju inte som planerat, så mina förväntningar på min egen prestation var inte alltför höga. Tyckte nog mest det skulle bli kul med en lite annorlunda tävling. Parsprint går alltså till så, att man är två per lag och skidar tre gånger på var. Banan idag var 1,4 kilometer lång, och man vilade alltså så länge som den andra skidade, sen var det iväg igen. Det blev ungefär tre minuter max och tre minuter vila. Helt fruktansvärt tuff tävling, trots att sprint låter lätt.
Bilden lånade jag från Julias (tjejen i vitt till höger) blogg. 

Jag startade. Det var supertrångt och alla hade jättelite utrymme, vilket ledde till att man nog inte kunde bestämma egen fart. Jag hade huvudet inställt på att hänga med så länge som möjligt, och klarade det galant under första varvet. Andra varvet gick hårdare och kändes bättre. Då fanns det mera rum och jag kunde börja skida ordentligt. Sista varvet körde jag mest på vilja, med krampande smalben och trött kropp. Kul var det i alla fall! Både jag och Fanny hade en bra dag, vilket resulterade i ett fint resultat. Jag är verkligen nöjd med både min egen och vår gemensamma insats för dagen. 

Känner att jag börjar vara tillbaka efter förkylningen, och det är skönt att få bekräftat i en tävling. 

Fotade lite efter tävlingen då finalerna skidades, så de bilderna kommer troligen upp i morgon efter tävlingen. Då står 3,75 kilometer klassiskt på programmet. Banan var tuff med väggbackar och svåra kurvor. Ser dock framemot morgondagen ändå, det ska bli riktigt roligt att tävla. Spåren är superfina dessutom, så man kan nog inte annat än gilla läget just nu!

Kommentera här: