mina flummiga åsikter om dopingskandalen

Skulle vara intressant att höra dina kommentarer och åsikter om dopingnyheten som kom ut för några dagar sedan. Therese Johaug är/var visst en stor förebild för dig? Några tankar om doping överlag i idrottssammanhang med tanke på allt som har hänt i Norge bl.a.?
 
Bild: aftonbladet.se
 
Nån av er undrade i frågan ovan om jag kunde skriva lite om vad jag tycker om dopingen i Norge och så. Egentligen hade jag tänkt hålla mig utanför detta och inte uttrycka mig alls, men tänkte nu ändå skirva ett kort inlägg om mina åsikter.
 
Jag vet ärligt talat inte vad jag ska tro, men tycker i alla fall att vi finländare inte borde uttrycka oss alltför starkt om detta eftersom vi nog inte är bättre själva när man tänker tillbaka på skandalen i VM i Lahtis. Att en i Norges landslag nu är dopad är faktiskt inte i närheten av vad finländarna sysslade med då. Därför anser jag att vi inte har rätt att se ned på eller prata skit om Norge alls, trots denna skandal. 
 
Att Therese Johaug blivit fast för dopning är ju skandal. Hon är en stor stjärna inom skidåkningen, och en förebild för många, inklusive mig. Att hon nu är dopad skapar inte bara problem för henne utan gör också skidåkningen överlag mer osäker. Att Johaug nu också fastnade i kontrollen är ju inte precis ett lyft för skidåkningen i världen, om man säger så. Det känns som om människor som inte är så insatta i denna idrott misstänker att alla som vinner och klarar sig bra är dopade på något sätt. För mycket dregel, för stora muskler och Ventoline hit och dit. Så är det dock INTE. 
 
Varför Johaug dopat sig och vad hon tagit är sånt vi inte vet och knappast kommer få veta heller. Att hon använt läppkräm i oktober för att lyckas bättre i vinterns tävlingar tycker jag dock känns lite långsökt. Allt känns flummigt och oklart just nu, så jag känner att jag inte har så mycket att uttrycka mig om än så länge. Jag ville ju egentligen inte ens tro på artiklarna om Johaug och dopningen när de först kom ut, eftersom hon så länge varit min förebild och idol. 
 
Att dopa sig är inte okej på något plan, det vet alla. Att dopa sig är samma sak som att fuska, och jag tycker att rent är bäst. Varför ens fuska, när vi ändå har kommit så pass långt i forskningen att de flesta som dopar sig åker fast förr eller senare? Jag hoppas dopningsreglerna ännu blir snäppet strängare och att skidåkningen kommer ur denna svacka så snart som möjligt. 

Kommentera här: