en fråga

Jag fick en fråga här om dagen på bloggen, och tänkte att det var lika bra att svara på den i ett inlägg. Frågan lyder: "Hej Emmi! :) Vart har du tänkt söka efter gymnasiet? Till vilken skola och vilken utbildning? Vad ska du bli när du blir stor? :)". 
 
Jag tänkte börja med den första frågan av dessa tre. Vart jag ska söka efter gymnasiet. Jag har ju som sagt bestämt mig för att gå gymnasiet på tre år eftersom jag inte gillar slöperioder med två eller tre kurser då man ändå bara blir tvungen att sitta i skolan flera timmar på hålpass. Lika bra att vara på lektion då anser jag. No offence mot de som går på fyra år, man har ju faktiskt mer tid på sig och har möjlighet till bättre vitsord då man går ett år längre så det är ju absolut inte en dålig sak! Aja, går alltså på tre år, så förhoppningsvis tar jag studenten på våren 2017 med mina bästa vänner om allt går som det ska.
 
Efter gymnasiet är min plan att ta ett mellanår, jobba, läsa inför inträdesprov, satsa fullt på min idrott och kanske tillbringa nån månad utomlands. Känner att jag inte vill hoppa rakt in i skolbänken direkt efter tolv år i skolan. Well, efter mellanåret har jag funderat på något universitet i Sverige, i alla fall utomlands. Umeå har jag haft i tankarna, men inget som är säkert ännu. 
 
För nån månad sen var jag fortfarande hundra procent säker på att jag skulle bli läkare, något jag velat bli ända sedan barnsben. En skidträning i ensamhet med musik i öronen fick dock tankarna att svänga helt. Plötsligt visste jag inte alls vad jag ville bli mer. Sååå nu har jag faktiskt ingen aning. Tandläkare kanske? Eller lärare? Advokat? Jag har faktiskt ingen som helst aning, mina tankar är ett enda virrvarr. Jag läser lite alltmöjligt i skolan just nu, för att sen kunna komma in till den skolan jag bestämmer mig för. Vet att lärare skulle vara ett yrke för mig, men det känns som om jag bara följer resten av släktens fotspår då, vilket känns pissdåligt. Jag vill vara originell, helt egen. Helst skulle jag börja med ett eget klädmärke och vara egenföretagare. That's a dream. Eller ja, allra helst så bra på skidning att det skulle vara mitt jobb. Efter min otroligt lyckade och framgångsrika karriär skulle jag då satsa på att göra ett riktigt snyggt klädmärke med urfina kläder, allt från tränings- till festkläder. Det är min dröm. 
 Det jag vill göra när jag blir stor är nog att syssla med det jag älskar på heltid; skida. 
These girls though <3
1 Anonym:

skriven

Vem är dina bästa vänner i vörå? Du brukar ju bara vara med Valtteri i skolan?

Svar: Fanny, Elin, Lina, Lycke, Linnea och Isabella skulle jag väl säga. Har dock många fina människor runt mig i Vörå ❤️
Emmi

2 En grabb :):

skriven

Bra inlägg! Har också tänkt på studier i Sverige och sökte för ett par dagar sedan till skolor där. Hade för 4 månader sedan ingen aning vad jag ville söka in till men plötsligt kom jag på att jag vill bli fysioterapeut. Känner igen mej själv i dina tankar om många saker. Kanske vi ses i Sverige i framtiden? :)

Svar: Ja, kanske vi ses, vem vet? :)
Emmi

Kommentera här: