om förväntningar, ångest och press

Jag känner att jag behöver skriva av mig lite, så här vänner, och ovänner också för den delen, kommer en ångestladdad text. Varsågoda.
 
Säsongen inleds om ett dygn, och mitt huvud spränger så jag bara måste få ut lite tankar i text. Som nån kanske redan vet så gick förra säsongen för min del otroligt bra, och jag fick vara med om bland annat Nordiska Mästerskapen i Sverige, ungdomsolympiaden EYOF i Österrike och fick också några FM-medaljer. Detta gör ju såklart att jag har en del press på mig nu inför denna säsong, dock mest från mig själv. Det är ju klart att andra också förväntar sig något av mig och tror på mig, vilket också ger mig lite press. Nu säger jag inte att jag inte vill att folk ska tro på mig, för det är ju klart jag vill, men man kan liksom inte undgå att känna pressen att prestera bra. Yle hade häromdagen skrivit något i stil med "Åsarna-duon Maria Grundvall och Emelie Svenlin och Minkens Andrea Julin är de hetaste FSS-namnen i sprinten". Jag menar, visst, otroligt kul att någon tror på mig och det är klart jag känner mig hedrad och så, men ändå. Pressen som ligger där under de orden, den är oundviklig, för man vill ju klara sig bra. Alla vill ju vara bäst, inte sant? De flesta vill väl stå där, högst upp på prispallen och känna att idag, idag är jag bäst. 
 
I morgon inleder jag min tävlingssäsong med klassisk sprint i Suomen Cup här i Vuokatti. Nervös? Ja, det är klart. Jag har noll koll på formen för tillfället, har knappt ens skidat på snö och känner mig allmänt osäker. Morgonens intervaller på klassiska skidor kändes sådär. Eller ja, ska jag vara helt ärligt gick det väldigt tungt. Det kändes ovant, andningen var tung, kroppen kändes som på en dålig tävlingsdag, och tekniken var sådär. 
 
Jag vill ju att denna säsong ska vara lika bra, men helst ännu bättre, än förra. Mina mål ligger ganska högt, men ändå inom räckhåll. Jag tycker personligen att man inte ska ha såna mål som man inte kan skriva ut eller säga högt, för då är de helt enkelt för höga, så jag tänkte berätta lite för er om mina mål inför denna säsong. Dock måste ju allt fungera, jag måste hållas frisk och inte få skador eller andra problem, men det utgår jag ju såklart ifrån att jag klarar mig utan. Några av mina mål inför denna säsong är
- en plats till NM i Otepää, Estland
- FM-medalj
- en plats i juniorlandslaget efter säsongen
Sen är det ju klart att man siktar på att ta sig till ungdoms-OS i Norge, men eftersom det bara finns två platser så vågar jag inte hoppas alltför mycket. Onåbart är det ju såklart inte, men man ska ha både tur och framgång för att få just den platsen. 
 
Allt detta finns inom räckhåll, det vet, tror och hoppas jag på.
Nu ska jag njuta av denna säsong, för det är ju ändå allt detta jag älskar och brinner för. Hur mycket ångest och tårar denna sport tar fram, så är det ändå denna idrott som har gjort mig till den jag är idag och som gör mig så ofantligt lycklig. Trots de jobbiga träningsdagarna, ångesten på morgonen före tävling och pinan i spåret, så är känslan när man ligger där död på målområdet obeskrivlig. Inget annat kan ge mig den känslan, och den känslan är oslagbar. Med dessa ord ställer jag mig på startlinjen i morgon och kör så hårt det går. Detta är säsongens första tävling, så allt kanske inte går som på räls, men det kommer. Någonstans måste man ju börja, och vem vet, kanske det går riktigt bra? Och om inte, vem bryr sig annan än jag själv? Jag måste verkligen börja bry mig mindre i vad andra tycker om mig, vad jag gör och mina resultat, för man får ändå aldrig alla nöjda. Så är det, och så kommer det förbli. 
1 Anonym:

skriven

Var kan man köpa dendär odlo jackan? Såå fin!

Svar: På Odlos hemsida och i deras butik i Vasa borde den åtminstone finnas, men nu kan jag dock ha helt fel! Tack, gillar den verkligen starkt!
Emmi

2 Anonym:

skriven

De endå bara första tävlingen å alla e väl lite 'rostiga' efter en lång break. Men ta ingen press du kommer nog klara de bra! Gör ditt bästa bara!

Svar: Du har så rätt i det du skriver! Tack!
Emmi

3 Faso:

skriven

Önskar dig sååå mycket lycka och framgång inför denna säsong och hoppas på lika många (och kanske fler) medaljer, upplevelser och framgångar. Vi här i Kokkelby håller tummar och tår och bänkar oss framför teven. Lycka till Emmi!!!!

Svar: Tusen tack!! Hoppas på allt det jag också! Kram
Emmi

4 Anonym:

skriven

Jag gillar starkt när du skriver lite längre och "djupare" inlägg!!

Svar: Jaa, det blir så ibland när allt blir lite för mycket, men kul att du gillar det! :)
Emmi

5 Anonym:

skriven

Lycka till!😄 Och bra inlägg, känner igen mig själv i det du säger!

Svar: Tack så mycke! 🙏🏻😄
Emmi

6 Anonym:

skriven

Massor med lycka till imorgon och resten av säsongen. Håller tummarna för dig! 😃
Ps. Älskar din blogg, så sjukt inspirerande! 👍

Svar: Tusen tack till dej! 🙏🏻
Kul att du gillar bloggen också, känns så bra att höra! 😍
Emmi

7 Anony man:

skriven

Viktigaste egenskapen är motivation. En sak som får mig själv att bli motiverad (spelar fotboll) är att tänka tillbaka till när man var yngre och varför man började med sporten. Benen kommer börja kännas lättare och man blir mindre spänd. :)
När man är i vra form och tävlingarna/matcherna går bra ska man förtsätta jobba, när motgång kommer emot jobbar man ännu hårdare!
Lycka till Sötnos! Kommer tävlingarna på tv?

Svar: Du har helt rätt, tusen tack för tipsen! :) tackar, och jo de sänds idag kring halv tolv tror jag!
Emmi

8 esse moster:

skriven

Lycka till Emmi! Vi tror på dig å hejar esse också. Alla tummar och tår i vädret. 😍

Svar: Tack så mycke, jaa det kan nog behövas! 🙈😍
Emmi

9 Jenna:

skriven

Roligt att följa med dig, du e så dukti! Lycka till! :)

Svar: Oj tusen tack! :)
Emmi

Kommentera här: