Astrid Lindgrens värld

Imorse vaknade vi klockan 6 finsk tid, packade oss i bilen, körde ut från båten och satte kurs mot Vimmerby och Astrid Lindgrens värld. Vi såg många teatrar, gick i butiker, besökte olika hus och ställen, och träffade bland annat dessa filurer på bilderna nedan. Jag hittade dessutom två perfekta butiker för mig. Största delen av bilderna är oredigerade eftersom jag inte har haft tillgång till wifi och därför inte kunnat redigera dem, men de får duga som de är.
Denna...
...och denna. Älskar skyltarna också, sååååå härliga ju!
Barbro och Ylvali, från Salikons rosor, Allra käraste syster.
Pippi och Prusiluskan, som vi också fotade en selfie med *starstruck*. 
Alva, Madicken, Lisabet och resten från Madickens familj. Här är Alva på höstbal.
Nils Karlsson pysslings hus. 
En pytteliten stad, här Stadshotellet i den lilla staden.
Karlsson på taket. En riktig filur haha.
Pappa diggade Tengils soldatgrejer. 
Har inga bilder från Törnrosdalen eller Bråkmakargatan men de såg precis ut som i filmerna. Helt otroligt ändå. 
Emil i Lönneberga tillsammans med Ida och Krösamaja.
Ronja Rövardotter, Mattis och deras mäktiga borg. Jättebra teater!
Pannkaksbuffet hann vi också med. Mums så gott det var! Ni ser ju själva. Dubbelt så gott som det ser ut.
 
Vi avslutade dagen i Vimmerby med att gå runt och kolla lite i butikerna. Vi köpte bland annat lite av Karlssons Kuckelimuck medicin och Pippis Krumelurpiller.
 
Man blir nog aldrig för stor för Astrid Lindgrens filmer och sagor. Alla borde nångång få möjligheten att besöka denna fantastiska värld, för den är verkligen jättehäftig oavsett om man är 8 eller 48 år. Alla hus och byggnader är perfekta och planerade in i minsta detalj, skådespelarna är urduktiga och allt är helt enkelt magiskt. Detta var min andra tripp hit, och denna gång var det nog mer för Alvas skull, men en sak är säker. Om jag någongång i mitt liv får barn så ska det barnet få besöka denna plats. Så ni som inte ännu besökt Astrid Lindgrens värld i Vimmerby ska passa på tycker jag. Hihi. Nu ska jag sova, för förra natten fick vi inte mycket till sömn. I morgon börjar vi dagen med gym på hotellet, för att sen påbörja bilresan här från Jönköping till Göteborg. Ha det gott!
1 Http://carroat.blogg.se:

skriven

Vilka härliga bilder! :)

Svar: Tack så mycket! :)
Emmi

2 Linnea:

skriven

Så kul! Jag kommer ihåg när jag var där för flera år sedan med familjen. Jag tyckte det var så himla kul! Speciellt att få träffa alla karaktärerna från böckerna. Älskar husen också, så söta ju! Hoppas du får en fin helg :)

Svar: Jaa verkligen värt att åka dit nångång! :) tack detsamma!
Emmi

3 Sarah:

skriven

Kul o vart där :)

Svar: Jadå verkligen! :)
Emmi

Kommentera här: